از رشد صادرات خاويار تا قيمت‌هاي چند ميليونی

5/5
دبيركل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخاير ژنتيك آبزيان سازمان شيلات ايران از رشدی ۶۵ درصدي صادرات خاويار در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان شيلات ايران، ناصر كرمي راد در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينكه تا پايان سال ۱۴۰۰ در ۲۲ استان كشور۱۷۷ مزرعه فعال پرورش ماهيان خاوياری داشتيم، گفت: از اين تعداد ۱۴۷ مزرعه صنعتی و پروانه دار و ۳۰ مزرعه خرد و خانگی است.
 
وي ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۱۲۷ تن گوشت ماهيان خاوياری در ۲۰ استان و  ۱۶تن و ۱۰۴كيلوگرم خاويار  در ۱۳ استان توليد و استحصال شد و سه استان مازندران، گيلان و فارس رتبه‌های اول تا سوم توليدكنندگان گوشت و خاويار را در كشور به خود اختصاص داده‌اند.
 
مديركل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخاير ژنتيك آبزيان سازمان شيلات كشور تصريح كرد: ميزان توليد خاويار نسبت به سال ۱۳۹۹ حدود ۴تن و ۱۰۰ كيلوگرم افزايش داشته است. يعني از ۱۲تن در سال ۱۳۹۹ به ۱۶ تن و ۱۰۰ كيلوگرم در سال ۱۴۰۰ رسيديم.
 
رشد ۶۵ درصدی صادرات خاويار در سال ۱۴۰۰
 
وي در ادامه به ميزان صادرات خاويار و گوشت ماهيان خاوياری اشاره كرد و گفت: به دو شكل خاويار از كشور خارج مي‌شود. خاويار در حجم زياد بايد به گمرك اظهار و از مسير گمرك خارج شود و خاويار به ميزان كم يا مسافری بدون اظهار به گمرك قابل خروج است. بر اساس آخرين آمار گمرك كشور در سال ۱۴۰۰، ۳۷۷۴ كيلوگرم خاويار به ۳۳ كشور صادر شده است. برآورد مي‌شود كه حدود ۲ تن هم به صورت مسافری خارج شده باشد. اين يعنی به طور كل ۵ تا ۵.۵ تن خاويار در سال ۱۴۰۰ از كشور خارج شده است. آمار صادرات در سال ۱۳۹۹ از مسير گمرك ۲۲۸۱ كيلوگرم بوده كه در مجموع حدود ۴ تا ۴.۵تن خاويار به ۲۴ كشور صادر شده است. بر اساس آمار گمرك ميزان صادرات خاويار در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل آن بيش از ۶۵ درصد رشد داشته است.
 
صادرات خاويار بدون مجوز جريمه سنگينی دارد
 
كرمي‌راد در پاسخ به اين سوال كه آيا امكان قاچاق خاويار وجود دارد يا خير؟ گفت: خروج خاويار از كشور نيازمند مجوز از سايتس cites (كنوانسيون تجارت بين‌المللي گونه گياهی و جانوری در حال انقراض) است. بنابراين تجارت خاويار زير نظر اين سازمان بوده و ورود خاويار بدون مجوز به كشورهای ديگر غير ممكن و قاچاق محسوب شده و جريمه سنگينی در پی خواهد داشت.
 
وي عنوان كرد: بر اساس اظهارات صادركننده‌ها قيمت هركيلو خاويار به صورت عمده ۱۰۰۰ تا ۱۳۰۰ يورو است اين خاويار تا به دست مصرف كننده برسد حدود ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ هزار يورو می شود. قيمت خاويا بلوگا(فيل ماهی) در داخل كشور كيلويی ۲۰ تا ۲۲ ميليون در مزارع و قيمت هر كيلو خاويار سيبری نيز ۱۵ تا ۱۶ ميليون تومان است.   
 
رتبه اول در صادرات خاويار بلوگا
 
مديركل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخاير ژنتيك آبزيان سازمان شيلات كشور اضافه كرد: در چند سال اخير رتبه يك صادرات خاويار بلوگا را در دنيا داريم.